Müller Antallal, a Dunakanyar legendás kis kerékpárműhelye, a TEKERENTYŰ SZERELDE vezetőjével, az ELTEKERENTYŰ megálmodójával beszélgettünk hamarosan induló visegrádi E-BIKE projektről.
Kedves Anti, mesélj nekünk egy kicsit a 2008-tól napjainkig eltelt, több mint 12 évről!
A Tekerentyű Kerékpár Szerelde 2008-ban alakult, s 2012 óta lehet nálunk kerékpárokat kölcsönözni. 2019-ben indult útjára a Visegrádot különleges szemszögből bemutató Kalandtúra Két Keréken.
A Duna Ipoly Nemzeti Park aztán megkeresett engem azzal, hogy szeretnének partneri kapcsolatot kiépíteni velem egy leendő e-bike bérlési projektre. Ennek folyományaképpen végül 2020 decemberében megegyeztünk a Nemzeti Parkkal egy olyan együttműködésről, melynek keretein belül ők lesznek a bérbeadói annak a 28 db kerékpárnak, amelyeket nálunk lehet majd bérelni.
Az egyéni bérlés a tervek szerint már március vége felé megindulhat, még hátra van egy szerződésaláírás, de ezek azt hiszem, már csak formaságok.
Így állunk most, dióhéjban.
Honnan a kezdeményezés? Mit lehet tudni erről a projektről?
Az Aktív Magyarország ötlete volt a projekt, melynek első gondolata a balaton-felvidéki régióban fogant. Felfigyeltek ugyanis a kerékpáros túraszervezéssel foglalkozók egy különös, egészen 21. századi jelenségre. A főként Németországból érkező csoportok (legtöbben idősebbek) elkezdték magukkal hozni elektromos kerékpárjaikat, s csoportosan felpattanva ezekre a hazánkban újdonságszámba menő eszközökre olyan tempót diktálva haladtak látványosságról látványosságra egy-egy szervezett balatoni túra során, hogy az idegenvezetők nem bírták tartani velük a tempót, s az állomásokon ahelyett, hogy meséltek volna a táj és a régió szépségeiről, levegő után kapkodva próbáltak magukhoz térni a megállók közötti kvázi száguldozások szüneteiben. Ők voltak az elsők, akik megfogalmazták az igényt, hogy ideje lenne valamilyen módon felvenni a tempót a német nyugdíjasokkal…
Aztán jött a beruházási lehetőség, állami segítséggel megindult a program, s ma már ott tartunk, hogy ma-holnap a visegrádi Fellegvárba is könnyedén feltekerhet bárki, aki bérel nálam egy elektromos bringát.
10 nemzeti park részesült idehaza ilyen eszköztámogatásban. A miénk, a Duna-Ipoly Nemzeti Park összesen 28 db-ot kapott. Minden résztvevő, pályázatot nyert régiónak van egy saját, garantált túrája, amit hetente kétszer menetrend szerűen meg kell szerveznie. Ennek során az adott tájegység növényvilágát, panorámáját, flóráját-faunáját ismerhetik meg az érdeklődők, ezzel az igénnyel korrelálva kell kialakítanunk a túraútvonalakat a lehető leghatékonyabban. Ezek a túrák egyébként időpontok és útvonalak tekintetében is változhatnak. Minden héten lesz tehát egy ilyen kis túra nálam Visegrádon, illetve Péternél Pilismaróton.
Az Aktív Magyarország honlapján (és persze nálam is) lehet érdeklődni a kapcsolódó aktualitásokról, a következő túra időpontjáról és útvonaláról. Mindez szezonban akár még gyakoribbá is válhat majd, érdeklődés függvényében.
Milyen intenzitású elektromos kerékpártúrákra lehet számítani? Illetve milyen izgalmas visegrádi látványosságokat fognak érinteni a tervek szerint az egyes túraútvonalak?
Szeretnénk mindenképpen egy Panoráma-kört (Salamon-torony – Sibrik-domb – Mogyoró-hegy – Zsitvay-kilátó – Fellegvár-parkoló – Panoráma-úti pihenő – Kaán-forrás), ami nagyjából 15-20 km-t foglalna magába. Ezt bárki könnyedén teljesíteni tudja felkészültségtől, edzettségtől majdhogynem függetlenül.
Tervezünk még egy 35-40 km-es, illetve egy már valóban komolyabb, 50 km-es szakaszt is.
Jelenleg ezeknek a hosszabb túráknak az engedélyeztetése zajlik. Azt szeretném, ha egészen a Dömös fölött magasodó Prédikálószékig el tudnánk jutni közösen.
Kiknek ajánljátok az e-bike túrákat?
Igazából mindenkinek, aki 150 cm fölötti testmagassággal rendelkezik és szeretné kipróbálni ezt a sportágat, vagy próbálta már és tetszett neki. Életkori határok nincsenek. Célunk, hogy középiskolások számára is lehetővé tegyük a környezetismeret, a földrajztudás bővítését ebben a nem éppen mindennapi formában. Errefelé sok évtizedes szokás az oktatásban, hogy környezetismeret és biológia órán kint vagyunk a szabadban és élőben is megvizsgáljuk mindazt, amiről a könyvekben olvastunk.
Egyébként 25 kg-ig tudunk biztosítani gyermeküléseket is az e-bikekokhoz, így a kicsiket is magukkal vihetik a szülők. Igen nagy a szabadság ezen a téren is.
Miben különböznek ezek a bringák a manapság nálunk is igen elterjedt „gázkaros” elektromos kerékpároktól?
Igen jelentős az eltérés, bár minden elektromos kerékpárt hivatalosan e-bikenak hívunk.
A mi bringáinkat a szakzsargon pedelec-nek nevezi. Angolul pedal-electric formulával illetik azokat az elektromos kerékpárokat, amelyek lényegében egy elektromos rásegítő rendszerrel segítik 4 fokozatban a lábbal történő meghajtást. Teljesen más világ tehát, mint a jól ismert, száguldozó kis biciklik. Ezek komoly sporteszközök, elektromos rásegítéssel.
Hogyan látod most a jelenlegi vírushelyzet közepette a projektkezdés lehetőségeit?
Abban bízom, hogy lesz egy hasonló nyár legalább, mint amilyen 2020-ban volt, bár ezt most nehéz megjósolni. Azt gondolom, hogy hatalmas igény van az emberekben a kimozdulásra, ez az igény pedig egyre csak nő a szigorításokkal. Ha a járványügyi intézkedések egy remélt enyhülést követően nagyobb mozgásteret engednek majd meg, óriási lesz az érdeklődés. Én legalábbis ebben bízom.
Mi pedig hasonló jövőben bízva sok sikert és akadálymentes indulást kívánunk Nektek a lehető leghamarabb ehhez a nagyszerű visegrádi kezdeményezéshez!
Ide kattintva megtekintheted az ELTEKERENTYŰ weboldalát a további részletekért.