Visegrád küzdelmekben, lehetőségekben és számokban 10 + 18 év távlatából.
Ha fel kellene sorolni az 5 legfontosabbat azok közül, amelyeket sikerült letenni az asztalra 2009 óta, hogyan nézne ki ez a kis toplista? Hogyan tekintetek vissza erre a 10 évre?
Mindenképpen azzal indítanék, hogy 2008-ban, amikor Muravölgyi-Farkas Emesével elkezdtük ezt a munkát, egy rendkívüli, nehezített helyzetben kellett elindulnunk, hiszen a gazdasági válság akkor gyűrűzött be igazán Magyarországra. Ekkor az idegenforgalom nagyon komoly visszaesést mutatott. Komoly vitalitás és vehemencia kellett ahhoz, hogy belevágjunk. De belevágtunk. Azt kell mondjam egyébként, hogy ez a lendület egészen a mai napig tart…
Az első pont tehát ebben a listában szerintem a töretlen megmaradás, a fennmaradás volna.
Hozzá kell tenni persze, hogy 2009-ben ünnepelte a város az ezeréves fennállását, ez pedig eleve olyan erős programot adott számunkra, mely életre hívta „Az élő középkor városa” szlogenünket, egy ilyen mondat súlya alatt pedig nem lehet csak úgy üldögélni.
De itt van a flexibilitás fontossága is. Mertünk változtatni, ha kellett, mindig volt értelme az elgondoltat újra gondolni, aztán valóban csak azután cselekedni, hogy beépítettük az új információkat, ötleteket is a döntésbe.
Mindeközben sikerült egy olyan irodát, egy olyan kis ékszerdobozt varázsolni Visegrád minden tekintetben kiemelt helyszínére, ami a visszajelzések alapján is valóban hozza mindazt, amit napjainkban egy modern, európai turisztikai információs irodának hoznia kell, sőt! De ezt a Google értékelések is jól mutatják.
Fontos mindemellett, hogy szakmai szervezetek, egyesületek is örömmel keresnek bennünket az együttműködés lehetőségeit latolgatva, ez pedig önmagában is jele annak, hogy a visegrádi TDM kapcsán megálmodott elképzeléseink 10 év alatt lényegében valósággá lettek.
Ha zárni kellene a sort, ezt az ötös listát, akkor végezetül, de nem utolsó sorban online jelenlétünk korszerűsítését emelném még ki, melynek során elkészült az új weboldalunk, melyen keresztül a kor elvárásainak megfelelően tudunk kommunikálni mindazok felé, akik érdeklődnek Visegrád iránt.
Ez persze csak az első nagy lépés volt: folyamatosan dolgozunk azon, hogy úgy idehaza, mint határainkon túl, minél nagyobb közönséghez eljuthasson Visegrád híre.
Mióta tudja Visegrád információkkal ellátni a városba érkező turistákat?
A helyzet az, hogy 1993 és 2009 között sajnos nem volt ilyen szervezet Visegrádon. Voltak próbálkozások, de valamennyi, időközben megnyíló kis iroda a saját szolgáltatásait kínálta, ami persze nem baj, de összességében sajnos ezek egyike sem tett hozzá túl sokat a város számtalan látnivalójának népszerűsítéséhez. Az önkormányzat viszonylag sok pénzt költött ebben az időben is különféle brossúrák, nyomtatványok készítésére, de ezek – valljuk be őszintén – nagyrészt a korszak utcai szemetesinek alján végezték. Pusztán az ilyen „szórólapok” már nagyon régóta nem szolgálnak hatékony marketingmegoldásokként.
Elégedettek vagytok a taglétszámmal?
Pontosabb a fogalmazás, ha úgy mondjuk: nagyon örülünk annak, hogy 10 év alatt egyfajta státusz lett TDM-tagnak lenni; sokan és egyre többen, igen komoly szolgáltatók keresnek bennünket azzal, hogy szívesen lennének tagok. Ez egyszerre nagyon megtisztelő, és azt hiszem, igen beszédes is.
Ti TDM szervezetek tudtok egymásról? Aktív kapcsolatban álltok?
Természetesen. Tagjainkkal rendszeresen járunk hasonló adottságokkal rendelkező településekre, városokba (külföldre is), hogy testközelből lássuk, mások hogyan csinálják. Érdekes és jóleső, hogy nem csupán mi tanulunk, de a mi példánkon is sok kisváros igyekszik okulni. Mégiscsak egy 1800 fős kistelepülés vagyunk évi 1,3 milliós látogatószámmal…
Nevezz meg kérlek néhány országot, ahonnan rendszeresen és sokan látogatnak Visegrádra.
Napjaink nemzetközi turizmusa lényegében értelmetlenné teszi a holtszezon fogalmat. Budapest közelsége miatt napi szinten érkeznek turisták Visegrádra, ezért vagyunk nyitva az év szinte 365 napján.
De kérdésedre válaszolva, Szlovákiából, Németországból, Olaszországból, Franciaországból, Oroszországból, Nagy-Britanniából, Dél-Afrikából, Dél-Amerikából, Dél-Koreából, az Egyesült Államokból, Kínából, Tajvanból; - a sor egészen sokáig folytatható, de a felsorolt országokból jönnek a legtöbben.
Hogyan teljesít Visegrád az országos turisztikai rangsorban?
A vendégéjszakák tekintetében a TOP 20-as listán vagyunk jelenleg. 2018-ban ebben a rangsorban a 16. volt Visegrád, belföldi vendégforgalom alapján pedig a 14-ik (közvetlenül előttünk Debrecen, utánunk pedig Győr áll). Fontos megjegyezni közben, hogy itt exponenciális emelkedésről, vagy bármi hasonlóról nem szabad álmodni, hiszen a kapacitásunk véges. Visegrád nem egy nagyváros, nem is gondolhatunk rá befogadóképességét tekintve úgy, mint egy több tízezres, vagy százezres turisztikai központra. Nem is lehet célunk semmi efféle. Az viszont annál inkább, hogy minél hitelesebben és minél gazdagabban mutassuk be ezt a páratlan szépségű kisvárost, mely egykor nem véletlenül volt Magyarország fővárosa.